Wednesday, November 3, 2010

Home » » Pokok Selasih Mencantikkan Bulu Budgie

Pokok Selasih Mencantikkan Bulu Budgie

1. Saya telah berjaya mendapatkan anak pokok selasih baru-baru ini diberikan oleh keluarga pengasuh anak saya. Terima kasih kepada Abg Mahfoz dan Kak Ida :)

2. Setelah mengetahui kelebihan pokok selasih ini yang boleh dijadikan sayuran burung budgie maka saya pun berusaha untuk mendapatkannya. Agak sukar juga nak mencari pokok selasih ini seperti di Bandar Johor Bahru. Puas juga cuba bertanya di nurseri-nurseri berhampiran, ternyata menghampakan.

3. Tanpa disangka, pokok ini ada di tanam di hadapan rumah pengasuh anak saya. Apa lagi, kecek ler minta sikit benih. Abg Mahfoz dengan murah hati ambil kan anak pokok tu sekali hehheee..Kecil tapak tangan Nyiru saya tadahkan.

4. Bro Muzaa yang bagi info mengenai kelebihan pokok selasih ini dekat Cari Forum. Beliau merupakan peminat budgie tulen, mempunyai koleksi budgie yang cantik belaka.

5. Di bawah adalah petikan daripada komen beliau di Cari Forum.
6. Mengikut pengetahuan bro Muzaa, pokok selasih ini mampu menjadi hidangan sayuran yang baik untuk pembiakan dan mencantikkan bulu ibu dan anak budgie. Pokok ni jg mudah ditanam dan membiak dgn jayanya...

7. Sekarang saya dalam tempoh menjaga pokok selasih ini sehabis baik supaya cepat membesar dengan daun yang rimbun. Boleh la nanti dihidangkan kepada budgies saya.

8. Pokok selasih yang saya tanam masih belum rimbun lagi. Gambarnya seperti yang saya postkan di sini :) Best regards,

2 comments:

  1. Bro Kelisa,
    Kasi cambahkan banyak2 itu pokok selasih yer...
    Nanti bleh la kawe minta sepokok dua utk kawe tanam plak...

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah, bila dah rimbun sikit..bolehla dicambahkan benihnya..bila dah ada nanti kawan roger dgn bro SP k.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...