Sunday, November 13, 2011

Home » » Iep telah dapat sahabat baru 'Iepy'

Iep telah dapat sahabat baru 'Iepy'




1. Salam hari minggu kepada semua pengunjung blog ini. Alhamdulillah, akhirnya Iep yang kesunyian kerana temannya Ning yang telah 'terbang' pergi mendapat teman baru iaitu Iepy.

2. Saya sengaja mencari peachface lovebird lutino red eyes kerana saya merasakan warna dan saiz Iepy yang hampir sama dengan Ning boleh mengubati memori dan mood Iep yang merudum kerana kehilangan teman awalnya Ning.

3. Bersyukur kerana berjaya juga mendapatkan Iepy yang seakan Ning. Saya melihat perubahan Iep amat positif kerana ada teman untuk bermain dan bermanja. Maklumlah LB ni jenis yang memang suka untuk bersosial.

4. Sekarang ni, masing2 pun dah pandai free fly. Terbang pun bersama-sama saja. Saya menjangkakan Iep ialah jantan dan Iepy betina. Semoga telahan ini betul, mudah-mudahan boleh mereka bersama untuk breeding.

5. Memang best la layan LB jinak ni, manja sangat. Iepy jika gigit main-main jer, tapi Iep gigit main-main dia pun dah separa gigit betul2 berdenyut-denyut juga rasanya. Macam Iep dah boleh terima arahan. Bila saya kata 'up' sahaja, dia boleh terus terbang ke tangan atau bahu kita. Bahagian bahu dan atas kepala merupakan tempat favourite mereka berdua. Risau juga jika mereka ni menggigit telinga kita, memang masak nanti hehehee..Pantang panggil nama Iep mesti terjah ke cage nak keluar.

6. Iepy pula masih macam bayi lagi. Masih lagi kedengaran rengekan baby LB sedangkan umurnya pun dah boleh kata mencapai tahap wean sebab dah pandai makan sendiri. Nak suap Kaytee pun dah tak layan.

7. Setiap hari saya akan usahakan mencari masa untuk bermain dengan mereka ni. Jika tak layan mereka ni kadang-kadang tu saya perasan sugul jer masing-masing macam tak happy.

8. Kepada mereka yang masih newbie macam saya tetapi tidak pernah layan LB jinak, cubalah handfeed diaorang ni mmg syok ooo..

Nota:
1. Gambar akan diupdate secepat mungkin. Terima kasih kerana meluangkan masa anda melayari posting pada kali ini :) Best regards,

2 comments:

  1. yeke best???
    memg xpenah lg bela lovebird...
    kna try gak ni...huhuhu~~~
    :'D

    ReplyDelete
  2. Serius mmg best hehee..nak bw jalan mana pun mudah sebb saiz yg kecil..Syookk sebab LB ni jenis manja..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...