Wednesday, March 23, 2011

Home » » My First Baby's Budgie :-)

My First Baby's Budgie :-)


Kelihatan 2 ekor older brothers + 1 ekor younger brother baru jer netas :)


3 ekor baby baudgie yg chomei lotei!!


Ini pula gambar ibunya yg sgt rajin




Parents yang menyayangi anak-anaknya, Well Done!

1. Setelah menunggu sekian lama, akhirnya dapat juga hasil baby Budgie Malaysia, Alhamdulillah. Saya sangat gembira dengan kehadiran ‘orang baru’ ini.

2. Sebenarnya, saya baru sahaja pulang bercuti dari kampung semalam. Bila perhatikan macam sepasang budgie ni macam sibuk jer kuar masuk nest. Pastu macam dengar tak dengar jer kicauan anak budgie. Hati saya pun berdetik, agaknya dah menetas ni.

3. Untuk mendapat kepastian saya pun check NBBK tersebut. Ternyata, ada dua ekor baby budgie yang chomei lotei bergerak-gerak heheheee. Memang happy sebab inilah hasil pertama setelah sekian lama tunggu.

4. Saya menganggarkan umur baby tersebut dalam 3-4 hari berdasarkan saya bercuti pun dalam 6 hari (termasuk Sabtu & Ahad yer). Nasib baik saya dah bekalkan jagung mentah dan sekoi yang mencukupi.

5. Parents baby ini ialah daripada baka Pantai Timur Malaysia. Parentsnya pernah saya post beberapa bulan dahulu kerana bertelur di luar aviary. Sila klik untuk lihat posting tersebut.

6. Saya berharap adik-adik baby ini juga akan menetas dengan harapan dapat membesar/survival yg tinggi.

7. Tidak sangka NBBK rekaan bro Muzaa menjadi pilihan kepada budgie saya kali ini heheee…terima kasih kerana idea dan ilmu bro yang dikongsikan bersama.

8. Terima kasih juga kepada Malaysian Bird Forum (MBF) kerana menjadi platform ilmu yang sangat bermanfaat untuk memelihara budgie. MBF juga telah menemukan saya secara face to face dengan otai-otai yang pemurah ilmu i.e bro eddie,glider dan juga otai-otai di alam maya (Internet).

9. Semoga kehadiran baby ini akan memberikan semangat kepada kawanan budgies yang lain termasuk sepasang Tiels & LB untuk mendapat baka yang terbaik dari ladang, InsyaAllah.

10. Terima kasih jika anda sudi meluangkan sedikit masa untuk memberikan pandangan dan cadangan di ruangan komen. Jika komen di bahagian shout-mix boleh juga, cuma tidak dapat direkodkan untuk pengetahuan member2 yang lain.

p/s: Gambar akan di-updatekan kemudian yerr..semalam dah petang tak sempat nak snap. (Dah di update yer)


Best regards,

3 comments:

  1. Tahniahhhhh Bro...
    Akhirnya berjaya gak breed budgie...
    Good2... nanti leh tukar2 utk masuk bloodline baru...
    Pastikan stok mknn cukup & pelbagai...
    Roti putih stiap hari kena ada tuh....

    ReplyDelete
  2. Terima kasihhh... :)
    Boleh jer nanti kita tukar untuk masuk bloodline baru, apa salahnya hehehee..
    ooo roti putih eh, ok ok..
    klu dedak hitam tu diaorang makan x?
    cam sayuran sesuai ker pada masa ni?

    ReplyDelete
  3. roti putih yang d lembab dengan air bancuhan vitamin BIO + B12 lg bgus untuk anak2 budgie.. dedek htam bgus juga untuk mndapat anak2 budgie yang besar dan gemuk...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...