Sunday, December 26, 2010

Home » » Budgieku telah bertelur :)

Budgieku telah bertelur :)








1. Alhamdulillah, setelah lama menunggu saat-saat begini akhirnya termakbul juga harapan dan doa apabila budgie saya telah bertelur sebiji hari ini.

2. Saya ingin merekodkan tarikh telur yang pertama ini kerana ia merupakan sejarah dalam koleksi budgie saya. Maka tarikh 24 Disember 2010 perlu di rekodkan dalam sebahagian lipatan sejarah pemeliharaan budgies.

3. Semoga peristiwa hari ini menjadi pemangkin kepada budgies2 saya yang lain supaya bertelur dengan banyak :) dan dapat menetaskan telur2 dengan jayanya dan menjaga anak2 budgie sehingga dewasa.

4. Memang terdapat pelbagai cabaran memelihara budgie ini, itu mmg tidak dinafikan. Mereka boleh membuangkan telur, tak pandai jaga anak, abaikan telur dan sebagainya.

5. Hari ini adalah langkah yang pertama untuk pergi lebih jauh. Saya amat berharap dapat breed budgie sebanyak yang mungkin seperti mana masa lampau saya membiakkan burung merpati yang banyak kuantitinya.

6. Saya akui tidak dapat menahan hati dari menulis sesuatu tentang peristiwa hari ini kerana berasa gembira. Akhirnya budgie saya bertelur juga. Mungkin saudara akan berkata, alah baru telur sebiji dah riuh sekampung heheheheee..Maaf, saya tidak dapat membantu hehehee..

7. Pasangan ini adalah gandingan jantan warna biru dan betina warna ungu. Jantan daripada baka Johor Bahru amanakala betina adalah baka Kelantan. Keduanya adalah budgie Malaysia.

8. Apa yang menarik tentang entry kali ini, budgie betina telah bertelur bukan di dalam tempurung kelapa mahupun nestbox yang disediakan. Ia bertelur di sudut luar aviary ini!!
Cuba perhatikan gambar di atas yang sempat dirakamkan sebelum camera kehabisan bateri hehehhe..(gambar akan di-updatekan kemudian).

9. Bila ade kelapangan nanti, saya akan post lagi gambar2 untuk tatapan anda semua.

10. Beradasarkan BREEDING CHART post yang lepas, telur ini dijangkakan akan menetas pada 11 Januari 2007.

11. Oklah, Thanks for your time.



Best regards,

2 comments:

  1. Congratulations Bro...
    Moga2 ianya dapat menetas & membesar seterusnya...

    ReplyDelete
  2. Thank you..aminn..mudah mudahan ler..hari minggu lepas balik kampung sempat ziarah bro eddie..dtg dengan adik lelaki tu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...