Thursday, April 15, 2010

Home » » One (01) Yellow Pied Hampir Menemui maut

One (01) Yellow Pied Hampir Menemui maut

1. Sebelum pergi kerja, seperti biasalah saya akan melihat sangkar burung budgie ni dulu. Semalam pada 14th April 2010, seekor budgie yellow pied saya terjerut lehernya di *net hitam.
*net hitam (biasanya boleh dibeli daripada nursery atau di kedai2 hardware; net ini juga untuk mengurangkan cahaya masuk) saya dah lupa lah apa nama net ini.

2. Pada mulanya memanglah tak perasan, ingatkan budgie ni tengah chew net tu. Sekali lagi pandang betul-betul dan dekat-dekat, memang confirm lehernya terjerut dengan net itu tadi.

3. Dengan kadar sepantas mungkin, saya pun berlari ke dapur cari gunting dan selepas itu menggunting net hitam yang menjerut leher tadi. Cere budgie tadi pun dah biru semacam, sesak nafas kot. Kalaulah tak perasan tadi, mesti dah k.o nyer lah.

4. Selepas jerutan itu dilepaskan, barulah budgie itu rasa lega. Tapi memang nampak lemah lagi lah. Macam manapun, saya terus pergi kerja dengan harapan budgie itu akan survive.

5. Selepas pulang dari kerja, alhamdulillah sebab budgie itu semakin beransur pulih. Tak nampak pun ia nak chew lagi hehheheee..dah tobatlah kot.

6. Lesson Learn, jika ada net yang telah berjuntai akibat digigit oleh budgie anda, secepatnya potong bahagian itu. Dikhuatiri akan terjerut leher budgie secara tidak sengaja. Best regards,

2 comments:

  1. saya pun ada gak pakai net hitam tuh.... kena checking2 selalu nih.... err... betul ke yellow pied bro tu terjerut..?? ke sengaja menjerut pasal xder couple..???/ he.... joking only...

    ReplyDelete
  2. Heheheee..sebenarnya mmg dah ade couple pun, itulah bila diaorang ni bermain chewing bukan ingat apa pun..Baik u check hari2, klu tak pun make sure net yang berjuntai tu dipotong kemas. Ini lah pengalaman yang mengujakan..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...